Pagina:Marston56.46-133.djvu/64

Da Wikivivàgna

inpersochè, pöa che ello ave faito ocî messê san Poro e monti atri crestiani, e' l'era in Roma Senecha, lo quâ era staito so maistro. E questo Senecha sperava senper de avei grande gracie da l'inperao Nerom, persochè l'era staito so desiporo. E um jorno Nerom ihamà questo so maistro e dissege: "Goarda che te pâ de questo erboro, e quâ te pâ lo pu bello ramo che ello abia, che lì e' te vögo fâ apichâ."

E Senecha disse: "E questo è lo merito de quello che t'o ameistrao?"

E Nerom disse: "Si."

E Senecha ge disse quâ era la caxom. E Nerom preize um cotello e mostrà de voreillo ferî inter la testa. E Senecha fuziva la testa.

Disse Nerom: "Perchè fuzi-tu la testa?"

Disse Senecha: "Per poira de lo cotello."

Disse Nerom: "E cossì e' o poira de ti quando e' te vego, persochè ti ê stao mê meistro, e presò convem che ti möri."

E lnatora Senecha disse: "Za che don pu morî, a lo me[sic] lassame eleze quâ stao de morte pu me piaxe."

E a questo Nerom inperao consentì. E Senecha intrà in um bagno e fèsse segnâ e perdè tuto lo sangoe e cossì morì.

Una atra fiâ o vègne in vorentae a Nerom de vorei savei como ello era stao inzenerao e como stava inter lo ventre de soa maire, e fè partî soa maire per mezo, e disse a li megi che e' ge mostrassem como ello stava quando ello era in quello ventre. E a questo li megi ge dissem, e lo dolor de la maire che ella avea portao a lo apartuî. E lantora o ge dissem[sic]: "Fai si che ingravie de um fantin, che e' vögo vei quanto dolor ave mea maire quando ella apartuì de mi." E questa vorontë ge cerssè[sic] monto, persochè ello odì um jorno criâ una dona chi apoartuiva, e li megi ge dissem che so non poiva esse, persochè questo era contra natura. E ello ge disse: "ò voi fë questo, ò ve farò tuti morî." E li megi, odando questo, e' ge fem dâ ocultamenti a beive una rena, e con lor artificij e' ge la favam norigâ in lo corpo. E cossì subitamenti lo corpo ge infià[sic], per che ello se crete esse gravio de um figo masiho, ma ello non possando portâ la penna, disse a li megi che o vorea apoartuî avanti tenpo. E li megi, per via de um beverago, e' ge fem avei um vomito, e butà föra la reina[sic] monto teribille e piña de sangoe e de umoî. E Nerom se maravegà monto de si terriber creatura che ello veiva, e li megi ge dissem che questo era, persochè o n'avea aspeitao lo tenpo de lo apartoî. E Nerom comandà che questa cossa fosse diligentementi governâ in lo so paraxo.

Una atra fiâ o vosse prende um homo per mogê, e pöa ello se vosse a mariâ a modo de femen,a e tute novitae o le vorea proâ in soa propia persona. Ma a la fin li Romain, non possando pu soferî questo, si se levàm a remor contra ello e cassànllo föra de Roma. E ello vegando che o non poea scanpâ, si preize um legno e con li denti o lo rozigà tanto che o l'agussà monto, e pöa o se lo fichà inter lo ventre, e in tal guiza o morì, e lo so corpo fo mangao da li lovi. E pössa li Romaim preizem la renna e föra de la citae e' la bruxàm, e persò se dixe lo paraxo de Laterano, persochè la renna ge stava aschoza. E semegeivementi questo Nerom inperao monte dezoneste cose avea faito in piatia Piza in lo tenpo de messê san Tropè. E cossì o finì soa vita.


Chì se contèm le penne che messê san Poro vi in lo inferno.


Fraelli mei carissimi, o se dixe che messê san Poro apostoro fo menao per messê san Michê archangero fin a le porte de lo inferno, e vi erbori de fögo e de sorfano, li quai erbori eram tuti pin de anime peccarixe, unde archuni stavam apichë per li ögi, alchuni per la gora, alchuni per la lenga[sic] e atri per li cavelli, e atri per le brasse. E messê san Poro demandà a lo angero chi eram queste anime chi stavam in queste penne. E lo angero ge disse: "Quste[sic] sum le anime de alchuni avari e faci uzurë e sprezuroi."

E messê san Por[sic] disse a lo angero: "Quante sum le penne de lo inferno?"

E l'angero respoze: "Poro, de che me demandi-tu? Che se tute le lengoe parlassem de chì a um gram tenpo, e' non poream dî le peñe de lo inferno le quae sum aparegë a li mizeri peccoi. E persò piaschum se goarde da le peccë mortë, persochè noi semo fati[sic] a la semeganssa de messê Ihu., e lo santo batesmo e' resevemo a lo so nome, e inpersò e' semo piamai crestiani, soè tenpio de messê Ihu. Xe.".

Anchora messê san Poro vi una fornaxa con monti corroî la quâ avea VII boche: la primera era de ihasa, la segonda de neive, la tersa de fögo, la quarta de serpenti, la quinta de sangoe, la sexta de spuse, la setima de forgori e de saite. E seando monte anime in queste penne, messê san Poro demandà a l'angero chi eram quelle mizere anime. E l'angero ge disse: "Queste sum le anime de quelle mizere persone chi a lo mondo non am vossuo fâ niguna penetencia. E si ge n'è de quelli chi pianzem, e de queli chi riem e cantam, e atri ballam e demandam la morte e non la pon avei."

O carissimi, goardemose da le pene de lo inferno, che e' non dem mai avei fin, e lì g'è ogni tristessa sensa nissuna alegressa.