Pagina:Marston56.46-133.djvu/112

Da Wikivivàgna

fama ze per tuta la provincia e monta gente vegnivam per odî la dotrina de messê san Cremento e se convertivam a lo nostro Segnor Dee, si che in um jorno ne batezà pu de DCC e infra um ano fo faito per li fidelli crestiani pu de LII- zexie desfasando tute le idolle, e tuti li tenpij de la provincia fon destruti e tuti li boschi d'intorno per trenta migia fon bruxai.

E lantor li pagain invidioxi mandàm una letera a lo inperao chi dixea: "Sapi che monto pövo crestiano è murtipichao in queste contrae per Cremento." E lantora lo inperao mandà um so principo chi avea nome Aufidiano, lo quâ avea morto monti crestiani de diverse penne. E vegando che tuti li crestiani andavam alegramenti a la morte, ello dè lögo a la murtitudem e solamenti o tègne Cremento constrenzadollo che ello devesse sacrifichâ a le idolle, e lo trovà monto constrante a la fe' de Xe.. E vegando so, si lo fè butâ in mâ con una anchora a lo collo asochè li crestiani non lo poissem orâ.

La quâ cossa seando faita, tuti li crestiani stavam a la ihaza de lo mâ pianzando. E lantora Cornello e Febo söi desipori d si dissem: "Oremo tuti inseme asochè lo Segnor Dee ne mostre la sepotura de lo so martiro." E orando tuti li crestiani, lo mâ sechà pu de tre miga. E andando lo pövo, e' trovàm una tonba de màrmaro chi da Dee era staita aparegâ, e lì trovàm lo corpo de messê san Cremento fonda[sic] in una prea e l'ànchora chi g'era stâ missa a lo collo era da lo lao de lo morimento. E fo revelao a li söi desipori che elli non lo devessem levâ de lì, consoseacossachè ogni ano secherea lo mâ in lo dì de la soa passiom e per VII iorni darea via chi voresse andâ a vei la soa sepotura, lo[sic] quâ cossa m fa Xe. a lozo de messê san Cremento fin a lo dì de anchöi. Per la quâ cossa la gente de quello paize tute se convertìn a messê Ihu. Xe, e lì o ge pâ monti miracori in lo dì de la soa passiom per divina gracia, inter li quai se cointa questo chi fon[sic] in lo dì de la soa festa.


Chì se contèm un mirachullo de messê san Cremento.

Seando una dona con um so figio pisenin andëta um dì depoidisnâ a la sepotura de messê san Cremento, e lo fantin se adormì fortementi, e ella lo possà in terra e subitameti[sic] lo mâ se movè e crovì la terra, la quâ cossa vegando la dona se misse a fuzî con li atri inver terra e lassà lo figiör chi dormiva. E lantor questa incomenssà con um gram pianto a lamentasse, e bateasse le parme e butavase in terra e monto criava e lamentavase. E pöa a se levà e andava goardando per la riva per vei se lo mar ge avesse butao lo so figio morto in terra. E non posando vei nissum segnâ, a la fin li parenti la confortàm e se ne tornàm a caza. E per tuto quello ano a stete con grandi pianti e lamenti.

Or vegiando lo atro ano la festa de messê san Cremento, questa dona retornà a lo mor e goardava che lo mâ sechasse per vei se ella poisse avei nissum segnâ de questo so figiör. E seando sechao lo mâ, questa fo la promera chi zeisse avanti. E andando ella a lo seproco[sic] de messê san Cremento, a se misse a l'oraciom e con fe[rm]o cör e con grandi suspiri a dixea: "E' crao fermamenti messê, e si so che sensa voi nissuna promissiom se po avei quello che ello dexira. Or messê Ihu. Xe., lo quâ avesti mizericordia de lo figiör morto de la vidoa vegniando a voi le soe lagreme, lo quâ erea porta[sic] in lo leto e per la toa mizericordia lo resusitasti a vita, avora messê arecordaive de la vostra serviciâ, si che per li merite[sic] de lo vostro messê san Cremento martiro e' possa conseguî quello che devotamenti e' te demando." E digando queste parolle e monte atre ella se levà in pê, e goardandose de intorno ella vi lo so figio in quella parte unde a l'avea lassao chi dormiva anchora, e ella pensando che o fosse morto a ge corsse tosto sorva e per lo pianto ch'ela fava si lo desvegià, e pöa per la grande alegressa a fo ancho comovoto de pu forte pianto e non sesava de baxallo. E pöa o lo incomenssà a spiâ unde ello era staito per lo tenpo de lo ano passao, e questo respoze che o non ge parea avei dormio per pu spacio de una nöte. E sorvavegniando la grande murtitudem de la gente, ella preize lo so figiör e a ogni persona manifestava lo grande mirachullo che lo nostro Segnor Dee e lo beao messê san Cremento ava[sic] faito inver lo so figiör, a lozo e a gloria de lo nostro Segnor Dee lo quâ è beneito in seculla secullorum.


Chì se contèm de messê san Tropè martiro.

In quello tenpo regando[sic] Neron inperao, chi tute le provincie segnorezava, e a onor de lo so nome in de la parte de Toschana la citae de Piza avea refaita e honoreive consistörio avea faito e ordenato. E agando per monti dì lo so inperio governao e perlongao, si raxonava con li söi principi e baroni in che lögo o poisse edifichare um tenpio là unde poissem contuniamenti li söi dee adorare. E trovando lo lögo a la intrâ de