Pagina:Marston56.157-187.djvu/47

Da Wikivivàgna

Quello che dissem quelli trei resusitë

Anchora Cirillo disse: "O non me pâ da taxei quello che ò odio dî da quelli trei chi era resussitë in lo tenpo che elli vischem, persochè steti con alchu[sic] de lor da la matin fin a vespo demandandoge de le cosse secrete de l'atro mondo, e avegnachè dixessem monte cosse, pu, per abreviâ le parolle, e' non le dirò tute. Ma una atra fiâ e' zei a um de quelli, e lo quâ e' trovai pianze monto dolentementi, e si non era quello chi lo poisse consolâ, pu e' ge demandai la caxom de quello so dolento pianze, e demandandoge per pezoi fië a la fin o me disse: "Se tu savessi le cosse che ò visto per esperiencia e proae, o te parea bem raxom che avesse caxom de fâ questo pianto e mao."

A le quë parolle e' respoxi e dissi: "E' te prego che ti me digi quello che ti ai visto."

Alaora ello stete in pocho in paxe e pöa o me disse: "Che peñe te penci-tu che seam quelle de prugatörio e eciamdee quelle de lo inferno?"

A le quë parolle e' ge respoxi: "De le parolle che lo homo ode dî o non pö dâ certa centencia, ma e' me pensso che le dicte peñe non se possem aconperâ a quelle che portemo in questo mondo."

E lo dicto me disse: "Sapi che se tute le peñe e li tromenti e le aflicioim chi sum in questo mondo ni chi se possam penssare[sic] sum ninte a respeto de quelle de lo infferno, e se li homi le cognossesem per vera asperiencia quelle peñe esse sensa remedio, i elezereivam pu tosto tuto lo tenpo de la lor vita esse tromentai con tute le peñe chi se possem dî in questo mondo, cha um soreto dì chi se posse avei in lo infferno, ni in lo prugatörio, e questa è la caxom de lo mê pianto, per la poira che ò de le dicte peñe, le quë serta certamenti se dam a li pechoi. Per la quâ cossa non te maravegiâ se pianzo, consoseacossachè ti te deveressi putosto maravegiâ, abiandolle viste, como e' o, se non pianzesse. E anchora e' se demo asai pu maravegia de li homi chi non am poira de morî, e questa è cossa naturâ, e tamen[1] elli non lassam de pechâ, sapiando che, se elli mörem in pechao mortâ, e' sum certi de andâ in lo inferno."

E mi odiando queste parolle, como constreito de dolor, che a peña e' poiva butâ föra la voxe, pu, megio che e' poi, e' dissi: "Goai a mi, che cossa è quella che tu me di! Per che e' te prego che tu me digi che defferencia è da le peñe de lo infferno a quelle de lo prugatörio."

E ello me respoze: "Tai sum le peñe de lo prugatörio como quelle de lo infferno, salvo che quelle de lo prugatörio inferno non averàm mai fin, e a lo dì de lo zuixo, quando e' saram con li corpi, averam dobia peña de quelle de lo progatörio. E quando quelle de lo prugatörio averam conpio la lor penetencia, e' anderam a la gloria de vita eterna."

E lantora mi ge dissi se quelle de lo prugatörio am ingoâ peña.

E ello me disse che: "Tai le am moi, tâ menoi, secondo le pechë che am a purgâ, e cossì in la gloria beâ tute le anime contenplam Dee e la divina belessa, in la quâ cosiste[sic] ogni gloria. Avegadeechè[sic] ogni anima beâ abia tanta gloria che a non se porea cointâ, nintedemen e' non sum persò ingoae, che l'una a mao gloria cha l'atra, secondo le hövere che am faito. Se ti te maravegij che sea deferencia de gloria, la quâ è soramenti in Dee, in la quâ non conpisse nissuna diversitae, unde la salvacio[2] è asai manifesta, consoseacossachè la divina contenplaciom è cognossua in la inteligencia, e in la inteligencia se a tuto lo premio e la gloria de le anime beae, e pö esse mao in una cha in una atra, e inpersò ch quella chi a pu cognossencia da Dee, quella a pu gloria. E cossì se pö dî de le peñe de lo infferno che am li mizeri danai, avegnadeechè le mizere anime stagem in um lögo de peñe, nintedemen e' sum tromenti tai de diversse peñe secondo la qualitae de le pechë, e tanta differencia è da le peñe de li faci crestiani a quelle de li pagani, che quelle de li pagani parenon[sic] stâ in pacifficho, avegnachè tute le peñe seam desmezurae tanto che non se porea dî ni penssâ, degna cossa è che li crestiani abianon mao peña cha li pagani, perchè e' am resevoto la gloria de Dee in vam, che non se am vosuto mendâ de le soe pechë, che quando e' eram in questo mondo, e' odivam prichâ e desiheirâ la santa scriptura, la quâ e' reputavam a niente."

E lantora e' ge dissi: "Che teriber cossa è quella che tu me di, e piaxesse a Dee che li homi mortai l'avessem senper in cör, che non vogiandosse elli castigâ per amô, e' se castigereivam per timô de tante peñe. Ma te prego che ti me digi che devègne de la toa anima quando a se partì da lo corpo."

E ello me disse che aprossimandosse ello a la morte, che o ge vègne davanti una grande murtitudem de demoneij in quello lögo unde o ihaxeiva maroto, e tanti che non se poivam nomerâ, e lo aspeto de quelli, chi eram si oribilli, per la quâ cossa li homi devereiva avanti andâ inter le fiame de lo fögo cha goardâ con li ögij la lor spaventoza forma "le quë me reduxeivam a memoria tute le cosse che avea faito contra Dee, e mostrandomelle per meteme in desperaciom, e tanto che se la divina mizericordia no me avsse[sic] secorsso e' non avereiva posuto ressiste contra de lô. E seando lo mê sprito romazo sensa nigum vigore[sic] e quaxi consentando a le lor parolle marvaxe, lo gloriozo Jeronimo me aparsse con una grande multitudem de angeri resprendenti pu cha lo soll, lo quâ vegandome esse conbatuo da quelli marvaxi spriti con una terriber voxe o ge disse: «O' spriti marvaxi, a chi sei-vo voi vegnui? E non savei-vo voi che questo è mê devoto, e che ello devea esse secorso da mi? Per che ve comando che ve partî a lo bastuto da ello con tute le vostre marvaxitë!» E a queste parolle quella pessima conpagnia se partì da quello lögo unde e' ihaxeimo. Alaora lo gloriozo Jeronimo disse a alchu[sic] de li angeri che non se partissem da noi fin a la soa tornâ. E alaora lo biao Jeronimo se partì con una parte de li angeri, e quelli chi eram romaxi con noi per nostra goardia ne promissem de esse con noi se e' preseverereimo con bon animo. E stagando con questi angeri, con le lor preffete parolle, e seando passao lo spacio de una ora, lo gloriozo Jeronimo me aparsse stagando mi sum la porta de la mea cella e si me disse: «Vene a mi.» Alaora l'anima mea se partì da lo corpo si axerbamenti che nissuna persona non lo porea penssâ ni intende quante son le peñe che sostègni, salvo per esperiencia a chi l'avesse proao,

  1. sciben che chì a coincidde co-o latin "tamen" tanto inta grafia che into scignificao, nintedemen l'è ciu probabbile che sta paola chì a nasce da l'incontro de tam e men. Cfr. "tanfin" ch'emmo trovao avanti. (G. Musso)
  2. assai è manifesta la soluzione del dubbio