Pagina:Marston56.157-187.djvu/35

Da Wikivivàgna

um gameao pasâ per lo pertuzo de una agogia." Inter li doze apostori san Berthomê fo gentiromo e san Matê fo richo e tuti li atri fon poveri, avegnadeechè anchöi adì o non se goarda salvo a chi è richo, e a le suprufuitae de le cosse, e a li grandi edifficij, e si lassam morî li poveri de fame, non pensando (in) in atro salvo in le lor ponpe e in delichai pasti. Anchora questi tai richi vam vixitando le zexe, non per atro, salvo per goardâ dezonestamenti e per tirâ le femene a la lor volontae, e goastandose la anima e lo corpo avanti tenpo, e questi tai se crem inganâ Dee e a la fin e' se trövam esse inganë lor, e in questo e' se adementegam la anima, e de questo e' diremo chì de sota, unde e' trateremo de la luxuria. E a la fim e' stavam con li richi, li quë stavam senper in splendidi convivij e loi quae a la soa fin non poiva avei una stisa de aigoa. Anchora e' odivam quella teriber voxe chi dixea: "Andai, mareiti, in lo fögo de lo inferno". E bem se po dî che lo lor cör è de prea, e speciamenti de quelli chi non se temem de devei odî quella teriber voxe. E inpersò le vañe richesse sum da lasâ per le veraxe alegresse, e le vañe cosse per le perpetuae, e sapiai che quelli che riem in questo mondo si pianzem in l'atro. E se per ventura alchum dixesse che Dee è begnigno e perdona a tuti quelli chi se pentem e chi se tornam a ello, e' te respondo che questo Segnô è anchora pu begnigno che e' non se crem, persochè o dà a li pechoi spacio de penetencia, asochè elli se amendem de le lo iniquitae, portando senper le lor ingurie. E sapi che cossì como e' l'è begnigno in perdonâ a tuti quelli chi se pentem, cossì e' l'è justo in punî la prezenciom vaña a quelli chi se induram a tornâ a penetencia, sperando de convertisse a lo tenpo de la soa fin e che ge degie esse perdonao. E in questo santo Agustin disse: "Non tardâ de convertite a lo Segnô e non dî anchöi: «Farò demam» (farò), persochè l'ira de lo Segnô vem adosso a la gente, e questi semegeivi quanto son elli pocho asepti a Dee, e fam questo con speranssa de goarî de la lor infirmitae, e dixem: «Se per ventura e goarirò, e' me pentirò», e pöa che sum goarij, e' fam pezo cha avanti. E questi tai sum quelli chi völlem goe questo mondo, e quando e non pon pu vive e dixem che Dee averà mizericordia de lô, esendo senper mâ vischui.

E sainto Agustin dixe de quelli chi vivem senper in fâ mâ, e chi non se confessam mai, e a la soa fin e' se pentem: "E sapi che la salvaciom de quelli è dubioza e la danaciom è serta." E persò che vâ la fe' senssa la övera? E quello tâ non se po reputâ crestiano, chi non è aparegiao, unde questo tâ non po sperâ de esse incoronao chi non conbaterà contra li vicij per lo amô de Dee, e speciamenti tuti quelli relegioxi chi dem luxî como li spegi e si dem negâ la lor volontae, cossì como se elli fossem morti a lo mondo, inpersochè lo gram chi se semeña, che se ello marsise inter la terna[sic] o mö e si non porta fruto, e cossì lo homo chi vö esse preffeto, si vö esse martiro a lo mondo e mi[sic] dè vorei centî niguna cossa de lo mondo, asochè o possa dî como disse lo apostoro chi disse: "La nostra conversaciom si è in cel."

Anchora e' vivo, e si non rio, e Xe. gloriozo vive in mi, in le mee tribulacioim e aversitae. Lo nostro Segnor si disse in l'urtima sena a li disipori: "Voi pianzerei e ve tribulerei, e lo mondo se alegrerà." E anchora o ge disse: "Stai forte contra le tentacioim diaboliche, in quanto lo pecho[sic] possa offenda[sic] a Dee como e' semo noi l'um con l'atro. E anchora lo homo dè avei perffeta forsa e possansa contra le aversitae de lo mondo, consoseacossachè la vertue vem in lo homo per paciencia, che cossì como l'oro se pröa in la fornaxa de lo fögo, e cossì l'omo se pröa in la paciencia e in la tribulaciom. E si non se dè dexirâ vendeta per parolle injurioze chi ge seam dite. Lo nostro meistro Ihu. disse: "In la paciencia vostra poserera[sic] le anime vostre."[1] La fortessa conzointa con la paciencia. Lo homo paciente si è de forte animo. La paciencia se deserna in lo animo e in la mente, e quando è tenpo överalla e como ello è como una soma chi no porta fruto e si è föra de ogni tenpesta e perigo de questo mondo, e cossì e' navegemo seguri da ogni vento non temando nigum perigo de questo mondo.

Anchora lo homo dè esse preffeto in mizericordia cossì como lo Paire celestiâ, persochè ello farà zuixo senssa mizericordia a quelli chi non saram stëti mizericordioxi. E inpersò e' l'è inposiber che l'omo pietozo e mizericordiozo non manche de l'ira de Dee. E cossì o dixe in lo Evangerio: "Biai li mizericordiozi, che elli reseveram mizericordia." E inpersò lo relegiozo chi è sensa mizericordia è como la nave in la fortuna de lo mâ conbatua da ogni tenpesta de vento. Doncha la relegiom, la quâ è priva de la mizericordia e questi tai se dem fuzî como da li serpenti, persochè non è bestia si crudera como è lo homo relegioxo, lo quâ non reseive coruciom in la veritae de le cosse, e questi tai passam la maricia de li homi, e si consuman le limoxine de le zexe e de li monestê chi sum de li poveri, ni vörem esse relegiozi, ni avei conpagnia de bone ni de oneste persone, ma persochè alchuna fiâ e' strepam da li poveri, e da l'atra parte e mostra de vorei dâ per Dee, e questo e' lo fam per esse tegnui boim e per vorei crovî le lor marvaxe hövere. Che iniustixa a offerî a Dee cosse strepae da li poveri per edifichâ zexe e monestê. E in questo modo e' arobam li pupilli e li orfani. Ma a Dee e a li söi santi piaxe le offerte faite de lo lor propio bem aquistao, e questi të piaxem a Dee, chi dam de lo so propio afano. Sapiai che lo homo non sarà schuzao perchè o diga che l'abia pocho, persochè piaschum dè dâ pocho e asai secondo che ello a e po. Doncha che defeiza porà avei quello a chi avanssa tante cosse quando o vè lo so prossimo aveine bezögno? Persò la leze naturâ si vö che noi fasemo a atri chquello che voreimo che fosse faito a noi. Oime quanto è cressua l'avaricia, e speciamenti in serte persone sprituë! Ma e' digo, de abito e de nome, ma e' non so se seam veri sprituai. L'avaricia è caxom de questa soa speciaritae, e questi tai sum lopi[sic] ravaxi sote la pelle de lo agnello, e questo tâ monego ò preve è finarmenti con lo abito de lo so nome, la soa relegiom è vaña.

  1. in patientia vestra possidebitis animas vestras Lc. 21,19